Werk vinden via Social Media

foto Werk vinden via Social Media

‘Ik heb een social media profiel, dus ik besta’: werk vinden via sociale media

Social media helpen je als je op zoek bent naar (ander) werk. Het aantal vacatures op social media neemt namelijk nog steeds toe.

Bij sociale netwerken als LinkedIn, Twitter en Facebook staat het opbouwen en onderhouden van een netwerk centraal. Voor werkzoekenden hebben deze netwerken twee functies: vacatures vinden en gevonden worden.

Andere sociale media zijn meer gericht op content zoals YouTube en Instagram. Deze spelen een kleinere rol bij het vinden naar een baan, maar geven wel veel informatie over een mogelijke nieuwe werkgever.

LinkedIn is in Nederland het meest gebruikte sociale netwerk. 5.665.000 mensen gebruiken het, dat is 65% van de Nederlandse beroepsbevolking (september 2015). Werkgevers gebruiken het onder andere om vacatures te delen. Het bleef ook in 2015 het belangrijkste wervingskanaal (79%). Dit geldt zowel voor vacatures bekend maken als voor goede kandidaten vinden. Kandidaten worden gevonden door trefwoorden en functietitels. Voor werkgevers is het dus van belang dit goed voor elkaar te hebben. Voor werkzoekers is het aan te bevelen om op LinkedIn actief te zijn in groepen, te kennen geven dat je beschikbaar bent en reageren op je netwerk door verbindingen te leggen en vakkennis te delen. Dit alles zorgt voor een betere zichtbaarheid bij werkgevers. Uiteraard zorg je ervoor dat je werk- en opleidingsgegevens actueel zijn (ook je gevolgde cursussen!), dat je vaardigheden worden onderschreven door bekenden en dat je zo’n drie aanbevelingen hebt van (oud)collega’s.

Twitter maakte eind 2014 bekend dat de hashtag #vacature in dat jaar het meeste was gebruikt. Hierbij gaat het zowel om tweets met vacatures die met de hand geplaatst zijn als die automatisch van de site van werkgever, intermediairs en vacaturesites worden doorgeplaatst op Twitter. Het komt voor dat een vacature op Twitter wordt geplaatst vóórdat deze vacature officieel online is komen te staan. Als werkzoekende is het dus van groot belang om Twitter te gebruiken om je vakgebied en de bedrijven waar je zou willen werken te gaan volgen. Op deze manier ben je realtime op de hoogte van de vacatures die via dit kanaal bekend gemaakt worden. Tip: via de gratis app Hootsuite kun je gemakkelijk trefwoorden bepalen die op de social media voorbij komen, zoals de naam van een mogelijke werkgever. Je ziet dan continue de posts voorbij komen waar het trefwoord in wordt genoemd.

Facebook pagina’s inzetten is nog een beetje onbekend terrein bij het zoeken naar werk. Is het eigenlijk wel geschikt kanaal voor werkzoekenden? Ja, dat denken wij wel. Vele bedrijven hebben momenteel een Facebook pagina. Volg als werkzoekende de pagina’s uit je interessegebied. Weet dat werkgevers vrijwel altijd je activiteiten op social media bekijken. Vakantiefoto’s zijn prima, maar of het iets te gezellige bezoek aan de kroeg ook op Facebook moet? Plaats een link naar je Facebook pagina in je email handtekening en zet het in je LinkedIn- en Twitter profiel. Uiteraard ontbreken deze links niet in de email handtekening.

Kortom: werk vinden versus actief zijn op sociale media hoort bij elkaar. Maak gebruik van de mogelijkheden!

Meer over dit onderwerp weten? Bel of mail ons, wij staan je graag te woord.


Andere blogs

Preview

Snel je carrière doelen behalen? 4 tips

Preview

Begeleiding in een tweede spoor traject

Preview

Ben je tevreden over je eigen functioneren?

033-2022011

Graaf Lodewijklaan 3
3818 DP Amersfoort